ICT Trends en Ontwikkelingen

‘Over vijf jaar stellen robots diagnoses’

Artificial intelligence (AI) is geen toekomstmuziek meer. “Zeker in de gezondheidszorg kan AI nu al bijdragen aan een efficiëntieverbetering en kostenverlaging”, stelt Olaf van Dam, directeur van IT-dienstverlener TiGiT. Hoe zetten zorginstellingen AI succesvol in?

Mede door jarenlange bezuinigingen is efficiëntie een belangrijk aandachtspunt binnen de zorg. Zorgverleners moeten patiënten en cliënten beter helpen tegen lagere kosten. “Ook is er een grote noodzaak om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen”, stelt Van Dam. “Dit realiseren we met nieuwe technologie.”

De inzet van unified communications is daar volgens de directeur een voorbeeld van. “Wij hebben bijvoorbeeld een app ontwikkeld waarmee een cliënt met één druk op de knop een videoverbinding opzet met een zorgverlener. Die zorgverlener heeft op dat moment direct toegang tot het dossier van de cliënt en beschikt over alle informatie die nodig is voor het verlenen van goede en persoonlijke zorg op afstand.”

Zelflerende robots

Een volgende stap is de inzet van kunstmatige intelligentie. “Van patiënten worden heel veel gegevens verzameld”, legt Van Dam uit. “Door die data slim te combineren en machines patronen te ‘leren’ herkennen, wordt het bijvoorbeeld veel gemakkelijker om een diagnose te stellen.”

“Over vijf jaar stellen robots diagnoses”, zegt Van Dam stellig. “Doktoren zijn afhankelijk van de kennis waarover ze beschikken en de informatie die ze kunnen vinden. Robots kunnen veel meer data opslaan en zijn veel accurater in het stellen van een diagnose. En als je gegevens analyseert van grote aantallen patiënten die dezelfde aandoening hebben, helpt dat ook het beste behandelplan te achterhalen.”

Helpende hand

Ook op andere gebieden binnen de zorg krijgen mensen de hulp van robots. “Robots worden nu al door zorginstellingen ingezet, bijvoorbeeld om demente mensen ’s ochtends wakker te maken en te helpen. Dit zijn zelflerende machines die leren door de terugkoppeling die ze krijgen van de cliënten.”

Stichting Philadelphia Zorg is een voorbeeld van een zorginstelling die de mogelijkheden van AI momenteel verkent. Zo logeerde de ‘sociale robot’ Phi twee weken bij een cliënt in huis. Phi herinnerde de cliënt bijvoorbeeld aan het innemen van de medicatie en zorgde voor gezelschap en een luisterend oor. Door het zelflerend vermogen kan de robot op eerder besproken onderwerpen terugkomen.

Ingrediënten voor AI

“Zorginstellingen zijn klaar voor de inzet van artificial intelligence”, zo is de overtuiging van Van Dam. “En alle benodigde ingrediënten zijn beschikbaar.” Die ingrediënten zijn volgens Van Dam:

1. Data en analysetools

“Je moet goede data hebben die je op een intelligente manier kunt analyseren. Dat is nog weleens een uitdaging, omdat je heel vaak ruwe, ongestructureerde data moet combineren.”

PST Business Services, sinds begin 2018 onderdeel van TiGiT, levert data-analysediensten voor de zorg en is system integrator voor het Nederlandse Elastic. Dit snelgroeiende bedrijf biedt een opensourcesysteem om snel grote hoeveelheden data te doorzoeken en er analyses op uit te voeren. “Dit systeem kan overweg met ruwe data en biedt ook mogelijkheden voor machine learning.”

2. Rekenkracht

“Je hebt flink wat rekenkracht nodig om al die gestructureerde en ongestructureerde data te verwerken en interpreteren. DNA-analyses waren bijvoorbeeld nooit mogelijk geweest zonder de mogelijkheid om grote hoeveelheden data te analyseren. De Power Systems van IBM zijn daar fenomenaal in. De in deze systemen gebruikte Power9-chip heeft een enorme rekenkracht en is speciaal ontwikkeld voor de analyse van grote databestanden en de inzet van zelflerende systemen.”

3. Snelle verbindingen

“Het is absoluut essentieel dat je basisinfrastructuur helemaal op orde is. Je hebt een enorm stabiel netwerk nodig met zo goed als 100 procent uptime. Dat kunnen we leveren aan iedere zorginstelling die erom vraagt.”

“TiGiT zorgt ervoor dat de infrastructuur en de netwerkarchitectuur van een zorginstelling dermate zijn uitgerust dat alle domotica en robotica kunnen landen”, besluit Van Dam. “Met als uitgangspunt dat die basis 100 procent betrouwbaar is, want het gaat wel om mensenlevens. Als er al sprake is van uitval, dan moeten we dat direct kunnen signaleren.”

Lees over meer toepassing van AI in de zorg ons artikel “Kunstmatige intelligentie in de medische wereld”.

Reacties (0)

Gelieve in te loggen

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.