ICT Trends en Ontwikkelingen
Download de business case: “Rabobank haalt meer uit bestaande klantgegevens” Download

Hoe kunnen persoonsgegevens uw bedrijfswaarde verhogen?

Klaar zijn voor de AVG is helemaal niet eenvoudig. Het is een proces dat complex, uitdagend en kostbaar kan zijn. Maar het biedt ook kansen. Naast het feit dat het u helpt zware boetes te voorkomen, is het AVG compliant zijn een basisvoorwaarde voor het zakendoen binnen de Europese Unie en kan het uw merk- en bedrijfswaarde vergroten.

Organisaties ondervinden dat ze zich moeten houden aan nieuwe en strengere verplichtingen nu zij worden geconfronteerd met een toename in gegevensverzoeken over consumenten. Het draagt bij aan de verbetering en uitbreiding van de toegang van consumenten tot hun eigen persoonsgegevens. Consumenten kunnen vanaf nu vrijblijvend informatie aanvragen over de persoonsgegevens die door een organisatie worden bewaard en de organisatie is verplicht die informatie te verstrekken.

Meerwaarde halen uit de AVG

Dus hoe kunnen organisaties meerwaarde halen uit de AVG? De eerste uitdaging – en gelegenheid – is een complete en omvangrijke evaluatie van bestaande gegevensbronnen, en het uitgebreid in kaart brengen van de gegevens om te kunnen bepalen hoe zij hiermee om kunnen gaan. Het proces van het in kaart brengen van deze gegevens is cruciaal om een goed inzicht te krijgen in de huidige bronnen van persoonsgegevens binnen de organisatie. Onderschat dit niet.

Maar als een organisatie eenmaal inzicht heeft in de gegevensbronnen, heeft deze de kans om te bepalen hoeveel van deze informatie waarde heeft en wat de bron van die waarde is. Het naleven van de AVG is een uitstekende gelegenheid om kritisch te kijken naar de strategieën voor het bewaren van gegevens en volumes te minimaliseren, hetgeen de kosten van deze gegevens zal verlagen. En omdat de vereisten voor de omgang met persoonsgegevens strenger worden, zullen veel organisaties deze taak steeds vaker uitbesteden.

Veel organisaties onderzoeken nu hoe de AVG tot positieve resultaten kan leiden, zodat de persoonsgegevens die ze beheren en verwerken extra waarde gaan toevoegen. Tegelijkertijd neemt hierdoor de klanttevredenheid toe en blijft de organisatie voldoen aan alle verplichtingen.

Vergroot merk- en bedrijfswaarde

We zien de komende verschuivingen in de naleving en regelgeving van de AVG dan ook niet als een last, maar als een kans om merk- en bedrijfswaarde te vergroten door middel van operationele verbeteringen, vooral in combinatie met software die speciaal is ontworpen om de veranderingen te verbeteren.

Gespecialiseerde IBM partners kunnen organisaties helpen bij het stroomlijnen van hun activiteiten zodat zij alle persoonsgegevens die zij in hun bezit hebben, kunnen uitvoeren, beheren en behandelen, terwijl zij blijven voldoen aan de AVG, voldoende gegevensbeveiliging verzorgen en klanten een betere beleving met de organisatie bieden.

Ze kunnen gebruik maken van kunstmatige intelligentie om de infrastructuur van de organisatie te onderzoeken om zodoende namens de organisatie gegevens te beheren, analyseren en te beschermen. Deze software maakt het eenvoudiger voor organisaties om een soepelere en positievere ervaring voor consumenten te creëren, en tegelijkertijd de organisatie én de consument in bescherming te nemen.

Download de business case: “Rabobank haalt meer uit bestaande klantgegevens”

Lees ook

Reacties (0)

Gelieve in te loggen

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.