ICT Trends en Ontwikkelingen
E-book ‘Real-time analytics verbetert klantervaring' Download

Analyses uit voorraad leverbaar

Neem je beslissingen met je onderbuik of met data?

Hoe bepaal je de prijs voor een nieuw type sneakers die je op de markt wilt brengen? Als de informatie die je daarvoor nodig hebt niet direct beschikbaar is, wordt het tijd voor een serieuze BI-strategie.

OK, sommige gegevens kun je makkelijk achterhalen. Hoe het vorige model van die sportschoenen heeft verkocht bijvoorbeeld. Maar er zijn natuurlijk nog veel meer factoren die een rol spelen. Het aanbod en de prijs bij je concurrent bijvoorbeeld. En de mode, het economische klimaat en misschien zelfs het weer. Business intelligence to the rescue!

BI doet zijn naam steeds meer eer aan en wordt alsmaar slimmer. Zo kan kunstmatige intelligentie patronen ontdekken in de databerg die jij misschien helemaal niet had gevonden. Blijkt ineens dat die nieuwe schoen enorm aanslaat bij hoogopgeleide 65-plussers. Cruciale informatie die je niet had willen missen.

Maar hoe neem je je BI nu echt goed op de schop? Een paar zaken waar je op moet letten voordat je al te enthousiast gaat datacrunchen.

Bepaal je doel. Dat lijkt een dooddoener, maar je zou de bedrijven de kost moeten geven die flitsende tools gaan gebruiken zonder van tevoren te bedenken wat ze willen meten en zonder te weten wat ze daadwerkelijk meten. Wat wil je met BI bereiken?
Bijvoorbeeld inzicht krijgen in de prestaties van je bedrijf. Of, iets minder algemeen, ontdekken hoe de behoeften van je klanten en partners veranderen en daarop inspelen.

Kies de juiste BI-tools. Er zijn tal van aanbieders van BI-pakketten. Sommige bieden vooral heel veel functies voor rapportage, andere zijn erg geschikt voor real-time analytics. Idealiter is de tool makkelijk te koppelen aan je bestaande bedrijfssoftware. Ook is het wel zo fijn als je geen grote investeringen vooraf hoeft te doen en je IT-afdeling geen dagtaak heeft aan het beheer. Bedenk goed wat je wilt en laat je uitgebreid informeren.
Houd er ook rekening mee dat het niet alleen de dataspecialisten zijn die met de tool kunnen omgaan. De uitkomsten zijn immers voor de hele organisatie relevant.

Houd alle eindgebruikers voor ogen. Nu we het toch over de eindgebruikers hebben: zij zijn de belangrijkste factor bij je BI-strategie. Een trend in BI is dat de tools steeds toegankelijker worden en daarmee bruikbaar voor mensen uit alle hoeken van je organisatie. De data-analist trekt verrassende conclusies uit de gegeven. De IT’ers kennen alle ins en outs van de tools. De CEO zal er een blik op werpen om te zien hoe de winst te maximaliseren is. Maar vergeet de gebruikers op andere afdelingen in de organisatie niet. Ook zij kunnen veel hebben aan de mogelijkheid in één oogopslag de voor hun belangrijke data te bekijken en wellicht zelfs zelf te analyseren.

Als de eindgebruikers en het management overtuigd zijn van de voordelen die BI voor hen en het bedrijf biedt, heb je misschien wel aan de belangrijkste voorwaarde voldaan.

Probeer niet direct alles te analyseren. Het risico bestaat dat je door datahonger en alle opties van een BI-tool de bomen door het bos niet meer ziet. Hoewel je grootste doelen nastreeft, is het slim om met overzichtelijke analyses te beginnen. Als je je volledige verkoopproces beter wilt stroomlijnen, heb je heel veel gegevens uit allerlei bronnen nodig. Begin liever met iets relatief simpels als een goede analyse van de verkoophistorie van alleen sportschoenen.

Bewaak de kwaliteit. Indrukwekkend wat je met BI-tools kunt doen, maar meet je wel wat je wilt meten? Wil je inzicht krijgen in je bedrijfsprocessen, je klantgedrag of andere zaken, dan moet je zeker weten dat de kwaliteit van de data gewaarborgd is. Ontbrekende, onnauwkeurige of incorrecte gegevens vertroebelen het beeld. Iets waar je de tools niet de schuld van kunt geven.
Kies daarom voor een tool die niet alleen prachtige visualisaties produceert, maar ook de achterliggende analyses inzichtelijk maakt, ook voor niet-data-analisten. Tools waarbij de consistentie en de kwaliteit van de data gewaarborgd is.

Denk aan je toekomst. Je organisatie verandert continu. Van BI-tools mag je dan ook verwachten dat ze daar rekening mee houden. Als je een goede tool kiest die kan meegroeien met je toenemende behoefte aan BI, hoef je niet te switchen. Niet alleen je organisatie verandert, ook de mogelijkheden van BI worden steeds interessanter. Dankzij datascience is het mogelijk trends en patronen te vinden om de toekomst beter te voorspellen. BI-tools die dit soort analyses kunnen doen, hebben de toekomst.

Kies een goede partner. Leveranciers van BI-tools willen maar al te graag hun spullen aan jou verkopen. Zoek daarom een partner die het belang van jouw bedrijf voor ogen heeft. Met een betrouwbare partner hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden en profiteer je van ervaringen bij anderen. Zo’n partner stelt de juiste, soms kritische vragen en verhoogt daarmee de kans op succes. Wel zo prettig om er niet alleen voor te staan!

E-book ‘Real-time analytics verbetert klantervaring'

Reacties (0)

Gelieve in te loggen

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.